Od jakiegoś czasu obrotomierz przy wyłączonym silniku zatrzymywał się na 1,5 tys obr/min. Wkurzało mnie to, więc rozebrałem zegar i oto co stwierdziłem:
zatrzymywanie się wskazówki na 1,5 tys przy wyłączonym silniku nie było skutkiem rozciągnięcia się sprężynki, ale przestawienia się fabrycznie źle dokręconego elementu ustawiania zera 0 (coś podobnego do śrubki ustawiania zera 0 w miernikach elektrycznych wskazówkowych). Na foto
Full size
to płyteczka w kształcie dzwonu przykręcona mosiężną nakrętką do mocowania osi wskazówki. Do tej płyteczki przymocowane są spężynki wskazówki, które w stanie 0 obr/min praktycznie nie są naprężone. Przekręcając ww płyteczkę uzyskujemy stan spoczynkowy wskazówki. Następnie należy z wyczuciem dokręcić mosiężną nakrętkę. Można również wyregulować wyważenie ruchomego elementu zegara przy pomocy śrubki wkręcanej w plastikowy element zawieszony na osi wskazówki. Na poniższym zdjęciu widać tę śrubkę.
Full size
Najtrudniejsze jest złożenie obrotomierza. Po czterech wbiciach śrubokręta w palce, jakoś udało się złożyć sprzęt do kupy. Oceniając obrotomierz ogólnie: obrotomierz jest O.K., konstrukcja jest dobrze przemyślana prosta i solidna, ale brakuje, jak w całej ZETCE 50, wykończenia i dobrego dokręcenia kilku śrubek.
Oto widok elementu regulacji zera "0"od dołu
Full size
Obrotomierz przed założeniem obudowy:
Full size
Do kalibracji obrotomierza służy potencjometr regulacyjny. Pozwala on na zmianę wskazań obrotomierza +/- 1000 obr/min. Podając na wejście sygnałowe obrotomierza sygnał o częstotliwości 50 Hz - np. z transformatora sieciowego 12 V AC - należy potencjometrem ustawić 3k obr/min.
Full size
Ostatnio edytowany przez sq3mva (2012-02-10 21:18:18)
Offline
Bardzo dobry poradnik ( + )
Offline
no i git. a jeśli póki co mi działa to co mogę zrobić żeby w przyszłości nie było problemów?
Offline
Skoro jest teraz ok . To pewnie masz dobrze skręcony , a jeśli się tak stanie , bo to nieuchronne jak jest źle skręcony to zrób tak samo jak w tym poradniku
Offline
Rozłożenie obudowy jest stosunkowo proste. Wystarczy podważanie obręczy zaciskowej od spodu zegara. Należy jednak robić to w taki sposób, by nie uszkadzać zbytnio obręczy i przede wszystkim wygiętego brzegu podstawy (ostatnie foto) bo ich jakość ma istotne znaczenie przy składaniu obrotomierza. Widoczne na zdjęciu delikatne uszkodzenia krawędzi sprawiły mi duże kłopoty w założeniu obręczy z powrotem. Równe, niepowyginane krawędzie bardzo to ułatwiają - pogięte krawędzie mogą uniemożliwić złożenie zegarka w warunkach domowych. Fabrycznie obręcz zaciskana jest specjalną maszynką obrotową. Podsumowując do rozłożenia i złożenia obudowy wystarczy dobry śrubokręt płaski (2 mm) i kombinerki do zaciśnięcia obręczy, ale najważniejsze jest nieuszkadzanie krawędzi podstawy zegara. I jeszcze jedno. Dobieramy się do zegara od spodniej strony, bo obręcz po naszych manipulacjach pozostaje pogięta. Po założeniu zegara pogięcia od dolnej strony są niewidoczne, ale te od górnej szpecą zegar i motorek.
Offline
Gość
Wskazówka jest na takich jakby frezach i trzeba delikatnie ją zdejmować do góry, przy czym poruszać w stronę kierunku ruchu zegara i w odwrotna stronę.
Jakby ktoś trafił do tego wątku z powodu poszukiwań na temat skaczącej wskazówki to ja dziś naprawiłem swój obrotomierz poprzez przelutowanie wszystkich połączeń na płytce (nie ma tego dużo) i przemycie potencjometru regulacyjnego alkoholem izopropylowym (Można również czystym spirytusem lub preparatem do konserwacji potencjometrów, nie używac spirytusu salicylowego czy perfumów ! ). Przemywa się tak: Psikamy / polewamy kropelką alkoholu, lekko poruszamy suwakiem tam i z powrotem zanim alkohol wyschnie, ustawiamy potencjometr w tym samym co poprzednio miejscu. U mnie pomogło idealnie.
Offline