Witajcie
Ostatnio kilka osób na forum pytało się o regulacje zaworów (w tym ja) więc postanowiłem zrobić ten oto poradnik .
Narzędzia które będą nam potrzebne:
Rozmiary kluczy to:
- nasadkowe 8, 15 i 17
- oczkowy lub normalny 9
Gdy mamy już potrzebne narzędzia odkręcamy śruby zaznaczone na zdjęciu niżej
odkręcamy również pokrywki zaworów
Teraz kręcimy magnetem kluczem nasadkowym z przedłużeniem (można też delikatnie ruszać kopajką albo kręcić kołem na biegu ale jest to trudniejsze),
musimy znaleźć na magnecie znak T i ustawić na kresce obok znaku
(na rysunku jest pokazane T, jednak powinna być to kreska która jest obok)
Możemy przy okazji sprawdzić rozrząd odkręcają tą śrubkę
wtedy po drugiej stronie głowicy ukaże nam się takie coś:
(zdjęcie Slawkowskiego)
Jeżeli wszystko nam się zgadza przystępujemy do regulacji/sprawdzenia luzu zaworowego.
Prawidłowy luz dla zaworu ssącego to 0,05mm a dla wydechowego 0,07mm
Listek szczelinomierza wkładamy między małą szparkę zaznaczoną na zdjęciu (niestety słabo ją widać, ale myślę że wiadomo o co chodzi)
Jeżeli luz się nie zgadza luzujemy kluczem nakrętkę
i regulujemy np. kombinerkami tak jak jest to pokazane niżej (są też chyba specjalne klucze do zaworów ale ja takiego nie posiadam)
Po regulacji zawory dokręcamy.
Jak komuś jest ciężko wyregulować zawór ssący z powodu małej ilości miejsca, może ściągnąć bak.
Wbrew pozorom nie jest z tym dużo roboty. Tutaj instrukcja -> http://www.zetka50.pun.pl/viewtopic.php?id=470
Regulację przeprowadzamy na zimnym silniku. No i nie spieszcie się, lepiej wolniej a dokładniej
To chyba wszystko, jak gdzieś popełniłem błąd/coś się nie zgadza to piszcie
Ostatnio edytowany przez Bastek0 (2012-11-28 22:22:01)
Offline
Dobry opis i dokładnie fotki
Moja fotka się na coś przydała i jest OK.
ps. oczywiście "+" za poradnik.
Offline
Super Poradnik !
Offline
Fajnie, że ktoś zrobił taki poradnik, bo sam nie wiedziałem na początku jak wyregulować zawory. Na drugim zdjęciu widać twoje odbicie
Offline
derzawi1 napisał:
a jak ktos nie ma T na magnecie to co ???
Raczej jest, ale dla ścisłości znak T jest symbolem oznaczającym kreskę obok, sam nie będąc znakiem do ustawiania zgodnie z wycięciem, jak to wszędzie "mądrale" wypisują (tutaj na foto 5 widać kawałek kreski obok T). Liczy się kreska obok T i zdaje się, że jest jeszcze jedna kreska na magnesie oznaczona literą F. Nie ustawiamy na T i F tylko na kreski obok liter T i F. Kreska obok T służy m.in. do ustawiania zaworów.
Ostatnio edytowany przez sq3mva (2012-07-02 21:16:38)
Offline
Ja mam ustawione na T, bo właśnie w tym ustawieniu magneta mam tłok w GMP (górnym martwym punkcie), a dokładniej, ustawiając tłok w GMP - magneto zatrzymuje się na literce T (przynajmniej u mnie).
Tłok w GMP można ustawić nawet nie patrząc na znaczek na magnecie.
ps. chyba różnie rozumiemy określenie "mądrala".
Offline
Jaki są objawy źle ustawionych zaworów czy rozregulowanych zaworów . Nie wiem czy to prawda ale słyszałem że coś stuka, puka w silniku to prawda bo się słabo na tym znam
Offline
Zbyt duży luz może być słyszalny, np. tak ---> http://www.zetka50.pun.pl/viewtopic.php … 137#p20137
Brak luzu jest jeszcze bardziej szkodliwy, było tym sporo na forum.
Offline
rafal0298 napisał:
Jaki są objawy źle ustawionych zaworów czy rozregulowanych zaworów . Nie wiem czy to prawda ale słyszałem że coś stuka, puka w silniku to prawda bo się słabo na tym znam
Zależy jak są źle ustawione. Przy za dużych luzach słychać stukanie. Przy zawieszeniu zaworów (za mocno wkręcone popychacze) stukania nie będzie słychać, ale osiągi silnika siądą i oczywiście można po dłuższym czasie zniszczyć gniazda zaworowe, bo zawory nie będą się dobrze/całkowicie zamykać.
Offline
Poradnik świetny, ale tak jak już celnie napisano wyżej, powinno regulować się na kreskę obok T. Możesz też ewentualnie dopisać że zawory warto dokręcić po regulacji bo zapomniałeś, chociaż i tak pewnie każdy się domyśli, i że nie powinno się dokręcać zaworów z włożonym szczelinomierzem. Dobra robota, oby tak dalej.
Offline