Ogłoszenie


#1 2013-05-23 22:20:41

 Spiderwick

http://i.imgur.com/YzRVJ7Y.png

3974599
Call me!
Skąd: Wołomin
Zarejestrowany: 2012-08-26
Posty: 122
Punktów :   
Pojazd: Romet Zetka 50cc
Wiek: 16

Montaż chłodnicy oleju

Ogólnie pisane było do CPI ale Zetka jest podobna
Podczas normalnej eksploatacji chłodnica nie jest potrzebna. Silnik CPI XR 125 jest bardzo odporny na wysokie temperatury. Postanowiłem jednak założyć chłodnicę z kilku przyczyn:
miałem na to ochotę i byłem ciekawy jak będzie to działało
wszedłem w posiadanie chłodnicy, którą mogłem wykorzystać
lubię grzebać przy motocyklu
i najważniejsze - mam plany na przyszłość, żeby trochę "poprzegrzewać" CPI, co oznacza, że chłodnica się przyda.
Najlepiej wszelkie modyfikacje robi się na silniku odkręconym od ramy i leżącym na stole warsztatowym, ale mi udało się zrobić wszystko "na kołach". Nie było to wygodne i jak ktoś się do tego zabiera to lepiej wybrać opcję ze stołem operacyjnym.

Żeby schłodzić olej trzeba się wpiąć w obieg, czyli zamknąć przepływ na jakimś odcinku i wpiąć się przed i po zamknięciu. Długo się nad tym zastanawiałem gdzie się podpiąć. Najpierw musiałem znaleźć miejsce gdzie mogę zatkać przepływ oleju, potem sposób na doprowadzenie oleju w miejsce, któremu odciąłem zaopatrzenie w smarowidło, a następnie należy poszukać źródła oleju.

Źródło oleju

Podpiąłem się w prawym deklu w miejscu, w którym jest zaślepka kanału olejowego. Najbardziej obawiałem się właśnie tego odwiertu i moje obawy się sprawdziły. Zaślepka wypadła gdy otwór miałem już gotowy, przez co powiększył on się niesymetrycznie. Nagwintowałem go (gwint M6), ale gwint łapie dopiero po ok 0,5cm, więc sam króciec nie trzyma się na całej długości swojego gwintu. Zobaczę jak się będzie to rozwiązanie sprawowało. Trzyma się mocno, ale chyba przy najbliższej wymianie oleju zdejmę dekiel i założę inny króciec, przy okazji poprawiając gwint. Rada jest taka, żeby wiercić małym wiertlem (wziąłem 4mm i było za duże) w środek zaślepki i spróbować ją wydłubać, lub dokładnie określić środek zaślepki i ją rozwiercić, tak by otwór był osiowy, gdy zaślepka jednak zechce opuścić gniazdo.

Jest jeszcze druga opcja umiejscowienia źródła oleju. Jakbym miał silnik na stole, to pewnie zaryzykowałbym miejsce w prawym karterze (obok zaślepki na linkę obrotomierza). Mając gwintownik M10x1 lub M10x1,25 można zalożyć redukcję taką samą jak założyłem w chłodnicę (widać na zdjęciach) i puścić olej do chłodnicy tylko miedzianym przewodem. Byłoby to lepsze rozwiązanie i takie zalecam, jak ktoś ma więcej czasu i lepiej wyposażony warsztat niż ja.

Do chłodnicy

Od króćca olej płynie silikonowym przewodem o śr. wew. 4mm i ściance 2,5mm, a następnie miedzianym przewodem (4,75mm) z końcówką z gwitem zewnętrznym 10x1.

Chłodnica

W chłodnicę wkręcone są (na uszczelnieniu silikonowym) dwie redukcje M10x1 (wew) na M10x1,25 (zew). Chłodnica przykręcona jest do kątownika dwoma śrubami M6x25, a kątownik do ramy śrubami, którymi przykręcony jest również silnik. Jeżeli chcesz użyć takiej samej chłodnicy jak ja, rozkręć ją i wyczyść z silokonu. Bardzo prawdopodobne, że kanały są nim pozatykane.

Od chłodnicy

Olej z chłodnicy płynie miedzianym przewodem (4,75mm) z końcówką z gwintem zew. M10x1, a następnie przewodem silikonowym o śr. wew. 4mm i ściance 2,5mm

Ujście

Przewód silikonowy nałożony jest na króciec w pokrywie zaworów. Króciec wkręcony jest w miejsce, które jest oryginalnie zaślepione śrubą M6. Podpięcie nie wymaga żadnych przeróbek w pokrywie, wystarczy kupić króciec o takim samym gwincie. Niestety trzeba trochę przyciąć blachę - mocowanie silnika, tak żeby przewód się zmieścił.

Odcięcie dopływu oleju

Żeby doprowadzić schłodzony olej do pokrywy zaworów musialem zaślepić kanał, którym płynął on do tej pory. Kanał znajduje się w pokrywie zaworów. Nagwintowałem go M6 i wkręciłem krótką śrubę M6x8 (musiałem obciąć dłuższą)

Zestawienie materiałów

Do zainstalowania chłodnicy w taki sam sposób jak ja to uczyniłem potrzeba:
chłodnica
1m przewodu hamulcowego 4,75mm, albo 5mm z końcówkami M10x1 (gwint zew.) lub innymi, jeżeli są dostępne odpowiednie redukcje. Najlepiej kupić przewód z końcówkami. Jest on gotowy do przykręcenia po przycięciu na odpowiednią długość
1m przewodu silikonowego o średnicy wew 4mm i ściance 2,5mm
2 króćce z gwintem M6 i końcówką 4,5mm lub 5mm (gwint jak najdłuższy - zawsze można skrócić
4 małe opaski zaciskowe
Wszystkie króćce, które zostały użyte są mosiężne, można je kupić w firmach, które sprzedaja części do instalacji gazowych i układów hamulcowych. Przewody silikonowe dostępne są w firmach tuningujących samochody, a przewody hamulcowe w każdej hurtowni motoryzacyjnej.


http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%201.jpg?t=1369339790427
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%2010.jpg?t=1369339854578?t=1369339868198?t=1369339875714
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%202.jpg?t=1369339864615?t=1369339899724?t=1369339932257
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%203.jpg?t=1369339923661?t=1369339957133?t=1369339978466?t=1369339990374?t=1369340004131?t=1369340016130?t=1369340028089?t=1369340051615
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%204.jpg?t=1369340073338
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%205.jpg?t=1369340144822?t=1369340192970
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%206.jpg?t=1369340214764?t=1369340221195?t=1369340246306?t=1369340258106
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%207.jpg?t=1369340230545?t=1369340276764?t=1369340283476
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%208.jpg?t=1369340299083?t=1369340308999
http://cpi.shs.net.pl/files/oil%20cooler%20chlodnica%20oleju%20cpi%20xr%20125%20romet%20zipp%20junak%20benzer%20125%20150%20-%209.jpg?t=1369340324125?t=1369340330209
zródło :http://cpi.shs.net.pl

Offline

 

#2 2013-05-23 22:26:46

 radziu0700

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Skąd: Gliwice
Zarejestrowany: 2011-08-30
Posty: 969
Punktów :   
Pojazd: Zecia 72

Re: Montaż chłodnicy oleju

no stary, masz u mnie propsy ;D leci +


"Motocykle to nie Wszystko, ale bez nich Wszystko jest niczym"

http://img822.imageshack.us/img822/6432/podpisxa.png

Offline

 

#3 2013-05-23 22:51:36

 lisek

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Zarejestrowany: 2012-11-30
Posty: 646
Punktów :   10 
Pojazd: ZK+ 72cc
Wiek: 17

Re: Montaż chłodnicy oleju

Plusik poleciał co prawda nie twój ale bardzo użyteczny

Offline

 

#4 2013-05-23 23:18:39

 GuMiS

http://i.imgur.com/rGxTz7E.png

Skąd: Belgiè, Brussel
Zarejestrowany: 2011-08-08
Posty: 3381
Punktów :   28 
Pojazd: Romet Z150
Wiek: 23

Re: Montaż chłodnicy oleju

Zasłużony +.
Dobra robota Na pewno przyda się komuś, a może kiedyś i mi jak będę coś kombinował przy 125-tkach


Ciągle się przemieszczam,
uciekam przed słońcem i deszczem,
jeżdżę, nie wiem kiedy skończę nareszcie,
gdzie mieszkam, gdzieś tam w jakimś mieście,
jak królewna śnieżka za siedmioma, w swym królestwie.

Offline

 

#5 2013-05-23 23:49:41

 PickNick

http://oi58.tinypic.com/nbviuo.jpg

Zarejestrowany: 2010-11-12
Posty: 2630
Punktów :   17 
Pojazd: Yamaha fz1 Fazer

Re: Montaż chłodnicy oleju

Nie potrzebne nikomu druciarstwo i ogromne zwiększanie potencjalnej awarii. Taka moja opinia.

Offline

 

#6 2013-05-23 23:59:56

 radziu0700

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Skąd: Gliwice
Zarejestrowany: 2011-08-30
Posty: 969
Punktów :   
Pojazd: Zecia 72

Re: Montaż chłodnicy oleju

wygląda dobrze ;p no i pozostaje pytanie, czy faktycznie coś to da, i czy nie utrudni przepływaniu oleju?


"Motocykle to nie Wszystko, ale bez nich Wszystko jest niczym"

http://img822.imageshack.us/img822/6432/podpisxa.png

Offline

 

#7 2013-05-24 00:16:58

 GuMiS

http://i.imgur.com/rGxTz7E.png

Skąd: Belgiè, Brussel
Zarejestrowany: 2011-08-08
Posty: 3381
Punktów :   28 
Pojazd: Romet Z150
Wiek: 23

Re: Montaż chłodnicy oleju

radziu0700 napisał:

wygląda dobrze ;p no i pozostaje pytanie, czy faktycznie coś to da, i czy nie utrudni przepływaniu oleju?

Faktycznie to pewnie nic, to powietrzak i to mu musi wystarczyć i wysatrcza.


Ciągle się przemieszczam,
uciekam przed słońcem i deszczem,
jeżdżę, nie wiem kiedy skończę nareszcie,
gdzie mieszkam, gdzieś tam w jakimś mieście,
jak królewna śnieżka za siedmioma, w swym królestwie.

Offline

 

#8 2013-05-26 09:31:02

red_p

http://i.imgur.com/YzRVJ7Y.png

Zarejestrowany: 2012-06-03
Posty: 128
Punktów :   
Pojazd: CRS 80
Wiek: 34

Re: Montaż chłodnicy oleju

PickNick napisał:

Nie potrzebne nikomu druciarstwo i ogromne zwiększanie potencjalnej awarii. Taka moja opinia.

Ja druciarstwa nie widzę. Wygląda na porządnie zrobione więc szacun.

Co do potrzeby takiej modyfikacji to już inna sprawa

Offline

 
Liczniki

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
UnterkĂźnf Demokratische Republik Kongo Treppen aus Polen https://f-gazy-on-line.pl/kursy/f-gazy