Stopień trudności poradnika: średni
Jedną z modyfikacji, która poprawi osiągi naszej Zetki, tzn. zwiększy v-max, prędkości maksymalne na poszczególnych biegach, „wydłuży biegi”, czyli spowoduje, że przełożenia będą bardziej elastyczne, jest wymiana zębatki zdawczej na większą. Dużą zaletą modyfikacji jest też to, że silnik przy większej zębatce zdawczej będzie osiągał porównywalne prędkości jak na oryginalnej „13-ce” ale przy odczuwalnie niższych obrotach, przez co toczenie się motorkiem będzie dużo przyjemniejsze.
Oryginalna zębatka posiada 13 zębów, możemy ją zastąpić „14-ką” lub „15-ką”.
„14-ka” wydaje się być najlepszym kompromisem pomiędzy osiąganymi prędkościami, a mocą.
Potrzebny nam będzie:
- klucz nasadowy 8 mm
- klucz nasadowy 10 mm
Zanim zabierzemy się za demontaż osłony zębaki dobrze jest zluzować łańcuch (poluzować tylne koło oraz naciągacze – najpierw śruby kontrujące, później śruby od naciągu łańcucha).
Aby ściągnąć osłonę należy odkręcić kluczem nasadowym dwie śruby 8 mm (fot.1).
fot.1. Osłona zębatki zdawczej.
Osłona przykręcona jest dwiema śrubami o różnej długości (fot. 2).
fot.2. Zdemontowana osłona zębatki.
Następnie możemy zacząć demontować zębatkę.
Aby ją ściągnąć musimy odkręcić dwie śruby 10 mm (fot. 3).
fot.3. Zębatka zdawcza.
Następnie odblokowujemy zębatkę, przekręcając blaszkę zabezpieczającą tak, aby nacięcia na niej pokryły się z frezem na wale, wtedy ją ściągniemy razem z zębatką (fot. 4 i 5).
fot.4. Odblokowana zębatka.
fot.5. Wał.
Porównanie oryginalnej zębatki 13z z 15z (fot. 6).
fot.6. 13z i 15z.
Następnie możemy zabrać się za założenie nowej zębatki przy maksymalnie zluzowanym łańcuchu.
Uwaga! Może się zdarzyć, że przy małym przebiegu łańcuch nie będzie na tyle rozciągnięty, aby była możliwość zamontowania większej zębatki (zbyt krótki łańcuch) i nie ma co kombinować na siłę. Wtedy albo rezygnujemy z wymiany i robimy większy przebieg albo musimy wymienić łańcuch na dłuższy.
Montaż odbywa się w kolejności odwrotnej. Najpierw zakładamy łańcuch na zębatkę zdawczą, następnie zębatkę na wał, na to idzie blokada, którą zabezpieczamy śrubami.
Zakładamy osłonę, naciągamy łańcuch (pamiętając o odpowiednim luzie na nim – 10-25 mm w miejscu gdzie jest on najbardziej naciągnięty), jeszcze raz sprawdzamy, czy wszystko jest dokręcone i cieszymy się z lepszych osiągów motocykla i bardziej komfortowej jazdy.
Korzystanie z powyższego poradnika – na własną odpowiedzialność
Powodzenia
Slawkowski
Offline
No to kupujemy zębatkę i...
http://allegro.pl/zebatka-zdawcza-14z-4 … 99018.html
Zębatka zdawcza 14 zębów do Chopperów, Enduro, PY-5, DERBI i podobnych na łańcuch 428H
Wymiary:
Średnica zewnętrzna - 60,5 mm.
Średnica wewnętrzna - 14/17 mm.
Ilość frezów wewn. - 6
Rozstaw otworów mocujących - 30 mm.
Średnica otworów mocujących - M6
Grubość zębatki - 7 mm.
Zębatka się nadaje.
http://allegro.pl/kinroad-atv-king-los- … 21863.html
Zębatka zdawcza 15z na łańcuch 420H
WYMIARY TOWARU:
ŚREDNICA OTWORU 14/17 mm
ROZSTAW OTWORÓW MOCUJĄCYCH 30 mm
ŚRUBY MOCUJĄCE M6
GRUBOŚĆ 5,8 mm
ILOŚĆ ZĘBÓW 15
Ta zębatka się nie nadaje ponieważ jest do łańcucha 420 a to oznacza że ma 5,8 mm szerokości (łańcuch będzie latać)
Osiągi:
Xenon napisał:
(zablokowana ,13z)
Prędkość - 50 km/h
Obroty - 8,5tys/min
Równy teren
Po zmianie zębatki na 14Z:
(zebatka 14z)
Prędkość - 60 km/h,73km/h
Obroty - 10 k/min,12k/min
Równy teren
Po zmianie zębatki na 15Z:
Prędkość - 60 km/h,80km/h
Obroty - 9tys/min,12k/min
Równy teren
*temat edytowany na bieżąco, odpowiedzi poniżej mogą się wykluczać
Ostatnio edytowany przez srubekl (2011-04-05 22:49:01)
Offline
czy ta zębatka by pasowała do naszych zetek 50? bo tam pisze że pasuje do rometa Z i K 125
http://moto.allegro.pl/zebatka-zdawcza- … 32418.html
Offline
ja kupiłem 14 i 15 od tego gościa: http://moto.allegro.pl/zebatka-przednia … 80900.html
Offline
BluRey napisał:
sygnatura łańcucha: 428
Pasuje na 100%.
Nie był bym taki pewien jak ty BluRey romety K i Z 125 mają chyba większej średnicy wałek.
Offline
do k i z125 ta zebatka co podał piotrek18133 bedzie pasowała idealnie. a do naszych 50 otwór bedzie za duży i bedzie strasznie latała.
Z resztą się okaże jak mu przyjdzie.
Offline
ja jeszcze jej nie zamówiłem;), czekam narazie na wasze opinie;D
Offline
znalazłem jeszcze takie
15z:
http://allegro.pl/zebatka-przednia-15-k … 30583.html
14z:
http://allegro.pl/zebatka-zdawcza-14-ze … 05967.html
Offline
pomiedzy 14z a 15 to jest tak jak byś miał gdzieś 1 tyś obrotow wiecej,jak ja na 14z na prostej maxxx 73(14z) a teraz 80 na 15z.A różnicae w przyspieszeniu to ja Ci niepowiem bo ja glowice rozwiercałem i teraz lepiej idzie niz na 14z i szybko sie na obroty wkreca....No i biegi troche dłuższe są;p
Ostatnio edytowany przez Xenon (2011-04-05 07:14:04)
Offline