Witam, stałego bywalca dostałem więc trzeba by się bardziej na forum udzielić
Jakieś 2 miesiące temu wpadłem na pomysł żeby zrobić wskaźnik temperatury oleju do mojego WS 50, więc takiego popełniłem Może nie jest jakiś mega zaawansowany ale moja wiedza i doświadczenia w elektronice na nic więcej nie pozwalają Nie jestem elektronikiem ale trochę się interesuję, nawet 2 lata już będzie
Teraz może o samym wskaźniku:
Jest to praktycznie skopiowany termometr z kitu: http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT1484.pdf (zrobiłem swoją płytkę, zmieniłem potencjometr do 50k)
Ma on 3 zalety:
* wyświetla kiedy silnik się przegrzał
* wyświetla kiedy olej jest rozgrzany- wiadomo kiedy można już ruszać
* fajny, świecący bajer, którego nikt oprócz mnie nie ma
Temperaturę wyświetla na 10 kolorowych LED'ach (5 zielonych, 2 żółte, 3 czerwone) Pierwsza zapala się przy ok. 50*C a ostatnia przy ok. 110*C Można ten zakres zmieniać potencjometrem, tak że skala będzie się kończyć przy 150*C lub zaczynać przy 0*C. Dlatego po założeniu wszystko trzeba dokładnie skalibrować.
Budowa całego układu:
Układ zbudowałem na płytce PCB, ścieżki przeniosłem za pomocą termotransferu, trawiłem w B327.
Wszystko zlutowałem według schematu i zamknąłem w małej obudowie, którą przykręciłem s prawej strony baku.
Następnie przewierciłem śrubkę do spuszczania oleju i zakleiłem w niej termistor.
Na samym końcu przewierciłem otwory w tarczy prędkościomierza i wkleiłem diody.
Wszystko podłączyłem i... nie działało ale po wymianie układu na nowy wszystko działa!
Kalibracja układu:
Wszystko gotowe, silnik w miarę ciepły:
Lekko cieknie olej (jedna kropla na 2 dni) więc muszę to poprawić. Przy ok 8tys obrotów diody, które mają się nie palić czasem lekko mrugają- przewód wysokiego napięcia jest obok układu i on go czasem z zagłusza.
Jestem zadowolony z termometru, czy się przydaje pokażą testy ale chyba dopiero w lato jak będzie 30*C. Wtedy będzie wiadomo jak silnik trzyma temperaturę i czy się nie przegrzewa
Całość wyniosłą mnie 40zł (gdyby nie spalony układ było by 30zł)
Termometr robiłem przez 10 sobót (czasem pół godzinki, czasem trzy). Strasznie długo zeszło ale jak już mówiłem nie jestem elektronikiem i dopiero się uczę.
Proszę tylko nie zadawajcie pytań typu: co to jest termotransfer, jak się trawi płytki?! itp. bo to nie jest forum od tego (wejdźcie sobie wtedy na www.elektorda.pl ). A poza tym jestem otwarty na krytykę
Myślę że kogoś zaraziłem moim hobby jakim jest elektronika
Wesołych Świąt!
PS. Fajnie świeci w nocy
Ostatnio edytowany przez Franio_56 (2012-04-06 22:22:30)
Offline
Super Poradnik OGROMNY + !
Offline
Poradnik świetny, i super pomysł. Przydało by się coś takiego, ale ja w elektryce jestem jak te pierwsze 5 diodów [zielony]
Offline
lukas12949 napisał:
5 diodów
No widać właśnie tak na przyszłość: diód ja też tak 2 lata temu mówiłem ale trochę poczytałem, popróbowałem i już coś umiem
Offline
O.O szacun.
ps. moje umiejętności kończą się na przylutowaniu diody do kabla więc nie zamierzam się w to bawić
Offline
radziu0700 napisał:
O.O szacun.
ps. moje umiejętności kończą się na przylutowaniu diody do kabla więc nie zamierzam się w to bawić
Moje też Z chęcia bym zrobił sobie takie coś.
Offline
A mógłbyś jeszcze nagrać filmik , jak to działa . Chodzi mi bardziej o to jak zachowuje się cały termoter . Chciałbym zobaczyc jak startuje na zimnym silniku , aż do momentu rozgrzania . Z góry dzięki
Offline
nie ma opcji... po gimnazjum ide na elektryka
Offline
Genialny poradnik, przyklejam, btw nie chciałbyś się zamienić igłami licznika, bo mi się takie bardziej podobają niż te co mam w k125, jak by co mogę dopłacić + dać swoje.
Offline
kiterman- spróbuję coś wieczorem nagrać, ale nie wiem jak wyjdzie bo jednak zapalenie się jednej diody to ponad minuta, ale coś wymyślę
radziu0700- za elektronika lepiej, ciekawsze i o pracę chyba łatwiej
PickNick- raczej nie, z k125 też mi się nie za bardzo podobają
A tak przy okazji rozbierania licznika musiałem wyciągnąć igłę prędkościomierza i przy ponowny wkładaniu ustawiłem ją tak, że teraz pokazuje "realniejszą" prędkość Teraz przy 6.5 tys. obrotów pokazuje ok 45km/h ale przy zmienionej zębatce zdawczej z 12z na 14z Mniej więcej pokrywa się to z GPS nie jest to realna prędkość ale można już trochę wierzyć licznikowi.
Offline
Kawał dobrej roboty
ps. Roztentego to zgłoś problem Adminowi na PW, bo ja nie wiem o co kaman. Możliwe, że punkty mogą dodawać tylko admini i moderatorzy.
Offline
>>>Przy ok 8tys obrotów diody, które mają się nie palić czasem lekko mrugają- przewód wysokiego napięcia jest obok układu i on go czasem z zagłusza. <<<
Radzę założyć na przewód W.N. ekran ściągnięty z jakiegoś przewodu. Ekran połączyć z masą motorka np. poprzez uchwyt podtrzymujący przewód przy silniku (jest taki w ZETCE 50). Jeżeli widać oddziaływanie przewodu W.N. na termometr, to może w końcu dojść do uszkodzenia termometru - szkoda by było twojej pracy.
Miałem kiedyś CB radio na motorku i bez ekranu na przewodzie W.N. nie dało się go używać. Ekran wyeliminował zakłócenia do zera.
Podoba mi się twój termometr.
PS
Plusy można dodawać po włączeniu tej opcji w profilu użytkownika.
Offline
sq3mva- spróbuję może się uda
Zrobiłem krótki filmik ale tylko z kalibracji układu. Nagrzewanie się silnika na postoju trwa trochę długo, a chciałem pokazać jak zapalają się diody. Podczas nagrzewania się oleju LED'y zapalają się tak samo tylko wolniej
Link do filmiku: http://youtu.be/b3KL6l5pXy0
PS. Sprawdzałem czy diody nie mrugają ze skoków napięcie podczas zwiększania obrotów. Ale zasiliłem termometr z prostownika i nie był połączony z moto niczym, nawet zamiast termistora miał zwykły opornik a LED'y które nie miały się świecić nadal mrugały. Stąd wniosek że musi to być z zakłóceń z przewodu WN.
Ostatnio edytowany przez Franio_56 (2012-04-07 17:49:54)
Offline