Ogłoszenie

#1 2012-04-06 22:21:18

 Franio_56

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

18656054
Skąd: Frydek (Śląskie)
Zarejestrowany: 2011-07-14
Posty: 170
Punktów :   
Pojazd: Romet Router WS 50
Wiek: 16

[Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

Witam, stałego bywalca dostałem więc trzeba by się bardziej na forum udzielić
Jakieś 2 miesiące temu wpadłem na pomysł żeby zrobić wskaźnik temperatury oleju do mojego WS 50, więc takiego popełniłem Może nie jest jakiś mega zaawansowany ale moja wiedza i doświadczenia w elektronice na nic więcej nie pozwalają Nie jestem elektronikiem ale trochę się interesuję, nawet 2 lata już będzie
Teraz może o samym wskaźniku:
Jest to praktycznie skopiowany termometr z kitu: http://sklep.avt.pl/photo/_pdf/AVT1484.pdf  (zrobiłem swoją płytkę, zmieniłem potencjometr do 50k)
Ma on 3 zalety:
* wyświetla kiedy silnik się przegrzał
* wyświetla kiedy olej jest rozgrzany- wiadomo kiedy można już ruszać
* fajny, świecący bajer, którego nikt oprócz mnie nie ma
Temperaturę wyświetla na 10 kolorowych LED'ach (5 zielonych, 2 żółte, 3 czerwone) Pierwsza zapala się przy ok. 50*C a ostatnia przy ok. 110*C Można ten zakres zmieniać potencjometrem, tak że skala będzie się kończyć przy 150*C lub zaczynać przy 0*C. Dlatego po założeniu wszystko trzeba dokładnie skalibrować.
Budowa całego układu:
Układ zbudowałem na płytce PCB, ścieżki przeniosłem za pomocą termotransferu, trawiłem w B327.
http://img690.imageshack.us/img690/6809/dsc00155xe.jpg
http://img19.imageshack.us/img19/117/dsc00142ox.jpg
http://img864.imageshack.us/img864/6569/dsc00137qh.jpg
http://img17.imageshack.us/img17/5581/dsc00145ox.jpg
http://img198.imageshack.us/img198/1572/dsc00146jet.jpg
Wszystko zlutowałem według schematu i zamknąłem w małej obudowie, którą przykręciłem s prawej strony baku.
http://img860.imageshack.us/img860/8716/dsc00171x.jpg
http://img710.imageshack.us/img710/3258/dsc00172fs.jpg
http://img839.imageshack.us/img839/7201/dsc00209ir.jpg
http://img705.imageshack.us/img705/4092/dsc00207xy.jpg
Następnie przewierciłem śrubkę do spuszczania oleju i zakleiłem w niej termistor.
http://img846.imageshack.us/img846/9900/dsc00174mw.jpg
http://img27.imageshack.us/img27/1425/dsc00177hl.jpg
http://img571.imageshack.us/img571/9921/dsc00176q.jpg
http://img94.imageshack.us/img94/1150/dsc00178rg.jpg
http://img841.imageshack.us/img841/6765/dsc00208xx.jpg
Na samym końcu przewierciłem otwory w tarczy prędkościomierza i wkleiłem diody.
http://img854.imageshack.us/img854/6057/dsc00189og.jpg
http://img715.imageshack.us/img715/3165/dsc00188nf.jpg
http://img406.imageshack.us/img406/1862/dsc00187xc.jpg
http://img21.imageshack.us/img21/2396/dsc00190khl.jpg
http://img818.imageshack.us/img818/7837/dsc00191sc.jpg
http://img855.imageshack.us/img855/6494/dsc00193wo.jpg
Wszystko podłączyłem i... nie działało ale po wymianie układu na nowy wszystko działa!
Kalibracja układu:
http://img40.imageshack.us/img40/6605/dsc00210ta.jpg
Wszystko gotowe, silnik w miarę ciepły:
http://img13.imageshack.us/img13/2871/dsc00205lvg.jpg
Lekko cieknie olej (jedna kropla na 2 dni) więc muszę to poprawić. Przy ok 8tys obrotów diody, które mają się nie palić czasem lekko mrugają- przewód wysokiego napięcia jest obok układu i on go czasem z zagłusza.
Jestem zadowolony z termometru, czy się przydaje pokażą testy ale chyba dopiero w lato jak będzie 30*C. Wtedy będzie wiadomo jak silnik trzyma temperaturę i czy się nie przegrzewa
Całość wyniosłą mnie 40zł (gdyby nie spalony układ było by 30zł)
Termometr robiłem przez 10 sobót (czasem pół godzinki, czasem trzy). Strasznie długo zeszło ale jak już mówiłem nie jestem elektronikiem i dopiero się uczę.
Proszę tylko nie zadawajcie pytań typu: co to jest termotransfer, jak się trawi płytki?! itp. bo to nie jest forum od tego (wejdźcie sobie wtedy na www.elektorda.pl ). A poza tym jestem otwarty na krytykę
Myślę że kogoś zaraziłem moim hobby jakim jest elektronika

Wesołych Świąt!

PS. Fajnie świeci w nocy

Ostatnio edytowany przez Franio_56 (2012-04-06 22:22:30)


"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota,
choć nie jestem pewien co do tej pierwszej."
                                                                           — Albert Einstein

Offline

 

#2 2012-04-06 22:33:30

 kieterman

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Zarejestrowany: 2011-07-12
Posty: 2023
Pojazd: Romet Zetka 125
Wiek: 17

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

Super Poradnik OGROMNY + !


http://img407.imageshack.us/img407/844/kieterman.png

Offline

 

#3 2012-04-06 22:46:25

 lukas12949

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

23685816
Skąd: Okolice Leżajska (Jastrzębiec)
Zarejestrowany: 2011-11-06
Posty: 154
Punktów :   
Pojazd: Romet Zetka 50 + MZ ETZ 250
Wiek: 15

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

Poradnik świetny, i super pomysł. Przydało by się coś takiego, ale ja w elektryce jestem jak te pierwsze 5 diodów [zielony]


http://img841.imageshack.us/img841/2033/usebari.png

Offline

 

#4 2012-04-06 22:57:32

 Franio_56

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

18656054
Skąd: Frydek (Śląskie)
Zarejestrowany: 2011-07-14
Posty: 170
Punktów :   
Pojazd: Romet Router WS 50
Wiek: 16

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

lukas12949 napisał:

5 diodów

No widać właśnie tak na przyszłość: diód ja też tak 2 lata temu mówiłem ale trochę poczytałem, popróbowałem i już coś umiem


"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota,
choć nie jestem pewien co do tej pierwszej."
                                                                           — Albert Einstein

Offline

 

#5 2012-04-06 23:12:06

 radziu0700

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Skąd: Gliwice
Zarejestrowany: 2011-08-30
Posty: 969
Punktów :   
Pojazd: Zecia 72

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

O.O szacun.
ps. moje umiejętności kończą się na przylutowaniu diody do kabla więc nie zamierzam się w to bawić


"Motocykle to nie Wszystko, ale bez nich Wszystko jest niczym"

http://img822.imageshack.us/img822/6432/podpisxa.png

Offline

 

#6 2012-04-06 23:13:28

 Okret

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Zarejestrowany: 2012-02-16
Posty: 1130
Punktów :   14 
Pojazd: Honda CBR 125R
Wiek: 16

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

radziu0700 napisał:

O.O szacun.
ps. moje umiejętności kończą się na przylutowaniu diody do kabla więc nie zamierzam się w to bawić

Moje też Z chęcia bym zrobił sobie takie coś.

Offline

 

#7 2012-04-06 23:16:06

 kieterman

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Zarejestrowany: 2011-07-12
Posty: 2023
Pojazd: Romet Zetka 125
Wiek: 17

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

A mógłbyś jeszcze nagrać filmik , jak to działa . Chodzi mi bardziej o to jak zachowuje się cały termoter . Chciałbym zobaczyc jak startuje na zimnym silniku , aż do momentu rozgrzania . Z góry dzięki


http://img407.imageshack.us/img407/844/kieterman.png

Offline

 

#8 2012-04-06 23:18:47

 radziu0700

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Skąd: Gliwice
Zarejestrowany: 2011-08-30
Posty: 969
Punktów :   
Pojazd: Zecia 72

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

nie ma opcji... po gimnazjum ide na elektryka


"Motocykle to nie Wszystko, ale bez nich Wszystko jest niczym"

http://img822.imageshack.us/img822/6432/podpisxa.png

Offline

 

#9 2012-04-06 23:59:53

 PickNick

http://oi58.tinypic.com/nbviuo.jpg

Zarejestrowany: 2010-11-12
Posty: 2630
Punktów :   17 
Pojazd: Yamaha fz1 Fazer

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

Genialny poradnik, przyklejam, btw nie chciałbyś się zamienić igłami licznika, bo mi się takie bardziej podobają niż te co mam w k125, jak by co mogę dopłacić + dać swoje.

Offline

 

#10 2012-04-07 08:44:11

 Franio_56

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

18656054
Skąd: Frydek (Śląskie)
Zarejestrowany: 2011-07-14
Posty: 170
Punktów :   
Pojazd: Romet Router WS 50
Wiek: 16

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

kiterman- spróbuję coś wieczorem nagrać, ale nie wiem jak wyjdzie bo jednak zapalenie się jednej diody to ponad minuta, ale coś wymyślę
radziu0700- za elektronika lepiej, ciekawsze i o pracę chyba łatwiej
PickNick- raczej nie, z k125 też mi się nie za bardzo podobają
A tak przy okazji rozbierania licznika musiałem wyciągnąć igłę prędkościomierza i przy ponowny wkładaniu ustawiłem ją tak, że teraz pokazuje "realniejszą" prędkość Teraz przy 6.5 tys. obrotów pokazuje ok 45km/h ale przy zmienionej zębatce zdawczej z 12z na 14z Mniej więcej pokrywa się to z GPS nie jest to realna prędkość ale można już trochę wierzyć licznikowi.


"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota,
choć nie jestem pewien co do tej pierwszej."
                                                                           — Albert Einstein

Offline

 

#11 2012-04-07 11:39:49

 Slawkowski

http://i.imgur.com/rGxTz7E.png

Skąd: Gorzów Wlkp.
Zarejestrowany: 2011-03-10
Posty: 2842
Punktów :   26 
Pojazd: Zetka+,K125,C5 2.0 HDi,Qubo1.3
Wiek: 41
WWW

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

Kawał dobrej roboty

ps. Roztentego to zgłoś problem Adminowi na PW, bo ja nie wiem o co kaman. Możliwe, że punkty mogą dodawać tylko admini i moderatorzy.

Offline

 

#12 2012-04-07 12:14:15

 PickNick

http://oi58.tinypic.com/nbviuo.jpg

Zarejestrowany: 2010-11-12
Posty: 2630
Punktów :   17 
Pojazd: Yamaha fz1 Fazer

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

Te punkty to dosyć zabugowana funkcja.

Offline

 

#13 2012-04-07 12:53:14

 Moto

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Zarejestrowany: 2011-06-17
Posty: 341
Punktów :   
Pojazd: Romet Router Ws 50

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

Fajny pomysł. Widziałem już coś podobnego na innym forum. Tylko co z tą śrubą, ciekawe czy będzie cieknąć


http://img28.imageshack.us/img28/9168/ubws50.png
Przebieg: ~6.000km

Offline

 

#14 2012-04-07 16:45:27

 sq3mva

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

Zarejestrowany: 2011-08-31
Posty: 386
Punktów :   15 

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

>>>Przy ok 8tys obrotów diody, które mają się nie palić czasem lekko mrugają- przewód wysokiego napięcia jest obok układu i on go czasem z zagłusza. <<<

Radzę założyć na przewód W.N. ekran ściągnięty z jakiegoś przewodu. Ekran połączyć z masą motorka np. poprzez uchwyt podtrzymujący przewód przy silniku (jest taki w ZETCE 50). Jeżeli widać oddziaływanie przewodu W.N. na termometr, to może w końcu dojść do uszkodzenia termometru - szkoda by było twojej pracy.
Miałem kiedyś CB radio na motorku i bez ekranu na przewodzie W.N. nie dało się go używać. Ekran wyeliminował zakłócenia do zera.
Podoba mi się twój termometr.
PS
Plusy można dodawać po włączeniu tej opcji w profilu użytkownika.

Offline

 

#15 2012-04-07 17:43:45

 Franio_56

http://i.imgur.com/5lRhRyE.png

18656054
Skąd: Frydek (Śląskie)
Zarejestrowany: 2011-07-14
Posty: 170
Punktów :   
Pojazd: Romet Router WS 50
Wiek: 16

Re: [Poradnik] Prosty wskaźnik temperatury oleju

sq3mva- spróbuję może się uda

Zrobiłem krótki filmik ale tylko z kalibracji układu. Nagrzewanie się silnika na postoju trwa trochę długo, a chciałem pokazać jak zapalają się diody. Podczas nagrzewania się oleju LED'y zapalają się tak samo tylko wolniej
Link do filmiku: http://youtu.be/b3KL6l5pXy0

PS. Sprawdzałem czy diody nie mrugają ze skoków napięcie podczas zwiększania obrotów. Ale zasiliłem termometr z prostownika i nie był połączony z moto niczym, nawet zamiast termistora miał zwykły opornik a LED'y które nie miały się świecić nadal mrugały. Stąd wniosek że musi to być z zakłóceń z przewodu WN.

Ostatnio edytowany przez Franio_56 (2012-04-07 17:49:54)


"Tylko dwie rzeczy są nieskończone: wszechświat oraz ludzka głupota,
choć nie jestem pewien co do tej pierwszej."
                                                                           — Albert Einstein

Offline

 
Liczniki

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
metal kantor rzeszów soda kaustyczna wrocław Zakładanie firm