Filtr powietrza w Zetce jest po prawej stronie za gaźnikiem. Możemy się do niego dostać zdejmując prawą osłonę i odkręcając śrubki mocujące obudowę gumową filtra.
(fot.1)
Po wyjęciu filtra wygląda to tak
(fot.2)
A tu sam filtr
(fot.3)
(fot.4)
Ważnym zadaniem, za które odpowiedzialny jest filtr powietrza to zapewnienie odpowiedniego ciśnienia w układzie dolotowym. Dlaczego? Otóż długość i pojemność układu dolotowego jest precyzyjnie przeliczana w przypadku każdego silnika. Średnica i długość przewodu łączącego puszkę filtra wraz kolektorem dolotowym, sama puszka filtra oraz jego powierzchnia aktywnie uczestnicząca w filtrowaniu jest dobrana do charakterystyki pracy silnika. Gdy pozbędziemy się filtra powietrza, ciśnienie w układzie dolotowym obniży się wywołując tym samym reakcję wpływającą w bezpośredni sposób na pracę silnika. Niższe ciśnienie to mniej powietrza bądź mieszanki paliwowo-powietrznej znajdującej się w kolektorze dolotowym, który jest również częścią układu dolotowego. Podczas suwu ssania, mieszanka dostaje się do silnika zarówno pod wpływem podciśnienia wywoływanego przez ruch tłoka jak i dzięki wspomnianemu ciśnieniu w układzie dolotowym. Fakt ten sprawia, że podczas suwu zasysania świeżej mieszanki przez silnik, do komory spalania dostaje się mniejsza ilość ładunku. Mniejsza ilość mieszanki to mniejsze ciśnienie sprężania podczas suwu pracy. Mniejsze ciśnienie sprężania to pogorszone osiągi silnika, czyli niższa wartość mocy i momentu obrotowego. Czasami wartość mocy zwiększa w wąskim zakresie wysokich obrotów przy jednoczesnym pogorszeniu przebiegu krzywej momentu obrotowego w zakresie niskich obrotów i przesunięcie jego maksymalnej wartości w wyższy zakres prędkości obrotowej. Czasami znów silnik chętnie reaguje na wymianę filtra, łagodnie podciągając do góry krzywizny parametrów opisujących osiągi silnika. Nie można jednoznacznie określić, czy montaż sportowego wkładu którejś z firm dostępnych na polskim rynku w danym silniku da pozytywny efekt. Jest to niemożliwe, gdyż każdy silnik zareaguje w inny sposób. Przeważnie jednak wartości, z którymi możemy się spotkać nie przekraczają 2-3% zarówno na plus jak i czasami na minus.
Jak widzimy na fot.4 filtr w środku nie jest najwyższych lotów. Zainspirowała mnie pewna miła dyskusja (http://www.zetka50.pun.pl/viewtopic.php?id=369&p=1) do utworzenia tego tematu.
Oto niektóre ciekawe jej wątki:
szp4q napisał:
Jest ... i to tak , ze jak zalozylem stozek to róznica KOLOSALNA !!!
Radze wam ... W****.... te posrane zdlawione scierwa z zetki -.-
Na starym filtrze , lecialem 65 z oporami ... Tera 70-75 to lajt
szp4q napisał:
Kolego - nie p***** za przeproszeniem farmazonów skoro sam nie wymieniłeś . W zetce FILTR jest ZDŁAWIONY JAK KUPA W DUPIE ! Motor nie jest zrywny itp ... Zmieniłem filtr na stożek , dzis zębatke . Ma dłuższe biegi , ale idzie jak burza . Mam zamiar skrócic króciec od gaźnika do filtra o 2-3 cm . Dysze tez daje . Teraz moja zetka cisnie 80 licznikowe . Dzisiaj na prostej tyle polecialem .
PS. Xenon - kto Ci takich glupot nagadal do lba ? hahaha przez Stozek zaden syf nie idzie - !!!! Wkoncu to filtr ! To powiedz , poco jest robiony skoro i tak idzie syf? Ludzie by tego nie kupywali do maszyn i jezdzili by wogole bez filtra ! Pomysl ... Mam ojca mechanika . Oczywiscie , nie jest to ,to samo co zwykly filtr . Przez stozek idzie wiecej powietrzea , ale uwiez mi - zaden syf ... Pozdro dla tych , co maja stare filtry ...
BluRey napisał:
szp4q napisał:
W zetce FILTR jest ZDŁAWIONY JAK KUPA W DUPIE ! Motor nie jest zrywny itp
Nic nie jest zdławione...
szp4q napisał:
hahaha przez Stozek zaden syf nie idzie
Pewnie że nie, w końcu on filtruje 10x gorzej niż seria, ale co tam.
szp4q napisał:
Przez stozek idzie wiecej powietrzea
Co z tego skoro ty manetką sam dozujesz wielkość mieszanki ? Dasz więcej gazu = więcej ciągnie powietrza. Jakby oryginalny filtr był zdławiony to by nie mógł się wkręcać na maksymalne obroty - proste. (Oczywiście na org. filtrze się wkręca na maksa.)
Koniec OT, chcesz pogadać o stożkach to załóż nowy temat. Każdy następny post nie związany z tematem zostanie odpowiednio nagrodzony.
kreVVeta napisał:
BluRey, jeśli za pomocą manetki dozujesz ilość mieszanki i dajesz mu na maxa gazu to nie znaczy, że wpadnie ci tak szybko powietrze jak przy stożkowym. Tu nie chodzi o maksymalną ilość bo gąbka ci w żaden sposób jej nie ograniczy ale szybkość wchodzenia powietrza przez filtr do gaźnika. Dlatego na oryginalnym może i się wkręca na maksymalne obroty, ale na pewno robi to wolniej. Dlatego na stożku możesz w ogóle dojść do większych prędkości, bo silnik na biegu potrzebuje więcej powietrza i paliwa, a szybkość dopływu powietrza ma w pewien sposób ograniczoną przez standartowy filtr.
Zatem zapraszam do otwartej dyskusji i rozwijania porad o filtrze.
Tematy
- Czy zmiana filtra, poprawi osiągi.
- Regulacja gaźnika po zmianie filtra.
- Jaki filtr stożkowy nadaje się do Zetki.
- Czy Zetka będzie nam więcej palić.
- Wężyki gumowe które prowadzą do... no właśnie co to jest (fot.1 "A")
Ostatnio edytowany przez srubekl (2011-04-19 05:57:31)
Offline
No, srubekl łapiesz plusy na forum
Powiedz szp4q'u jaki filtr kupiłeś (rozmiar, typ) za ile i gdzie, bo właśnie się też nad tym zastanawiam. Chętnie kupię i jak nie będzie różnicy w osiągach to najwyżej zmienię spowrotem na zwykły. Jednak chciałbym wyciągnąć z moto trochę więcej.
Regulowałeś po tym gaźnik, jeśli tak to czy to trudne ;p?
Ostatnio edytowany przez kreVVeta (2011-04-19 23:33:02)
Offline
Po wymianie filtra zawsze reguluje sie gaźnik a regulacja gaźnika jest objaśniona w dziale poradniki i artykuły
Offline
Jak widzicie filtr składa się z dwóch warstw gąbek. Po usunięciu jednej może zwiększy się ilość podawanego powietrza - próbował ktoś (tak, wiem, wiem. To trochę partyzancka i prymitywna metoda) No i czym jest ten pojemniczek na rys.1 oznaczony jako "a"
Offline
Oj ale sie chłopak rozpisał z tymi krzywymi wartości mocy bądź momentu obrotowego to troche przesadziłeś gdyż takie rzeczy sprawdza się na hamowni.
Co do filtra powietrza na pewno wymiana filtra pociąga za sobą regulacja gaźnika gdyż to on jest odpowiedzialny za mieszankę paliwowo-powietrzną zarówno na wolnych obrotach jak i wyższych obrotach.
Zetki mają seryjnie filtr gąbkowy mokry gdyż jest na nim specjalna powłoka o kleistej konsystencji np. Castrol Air Oil. Taki filtr powietrza stwarza dosyć duże opory więc ja zastosowałem papierowy filtr powietrza z jakiegoś samochodu, jest nieco większy ale mieści się w obudowie. Jestem przekonany że taki filtr ma znacznie lepsze zdolności filtracyjne.
Co i jak opisze niebawem gdyż otworze komorę i zrobię zdjęcia oraz podam numer katalogowy tego filtra.
Koszt imprezy 60 zł a z uwagi na to że filtr powietrza ma kolosalne znaczenie w żywotności silnika więc chyba warto.
Pozdrawiam!
Offline
szeryf napisał:
Oj ale sie chłopak rozpisał z tymi krzywymi wartości mocy bądź momentu obrotowego to troche przesadziłeś gdyż takie rzeczy sprawdza się na hamowni.
Nie przesadziłem - informacja jest ogólna z hamowni i od producenta filtrów. a tu jeszcze na naszym forum link do tematów z filtrem - http://www.zetka50.pun.pl/viewtopic.php?id=393
Offline
No nareszcie ktos ktory uwaza ze stozki to nie syfy ja bd robil to inaczej wywale caly ten plastik gdzie jest filtr powietrza i zrobie nowy dolot jak to zrobie wewale jakis poradnik ; D
Offline
dawajcie chłopaki znać, jestem ciekawy jak te filtry chodzą może i ja bym się skusił. A i filtr stożkowy w przypadku samochodów mój tato pryskał to specjalnym preparatem może i w tych filtrach trzeba czymś popsikać ?
Ostatnio edytowany przez killer07 (2011-04-20 23:03:45)
Offline
To jest taki olej o ile sie nie myle raczej powinno sie go stosowac http://moto.allegro.pl/motul-olej-do-fi … 42154.html
Offline
ja te chcialem zrobic taki poradnik . ale i tak zrobiles to swietnie ja zrobie poradnik z nowym dolotem powietrzaj jutro jade po filtra za 40 zeta
co o tym myslicie ?
http://moto.allegro.pl/filtr-stozkowy-o … 36794.html
albo to ?
http://moto.allegro.pl/sportowy-filtr-p … 43068.html
ja kupuje filtr od jakis 35 zl nie jaks scierke/rajstope za 10 zl ; D
Offline
m4niek napisał:
albo to ?
http://moto.allegro.pl/sportowy-filtr-p … 43068.html
To nie jest filtr stożkowy, przeczytaj opis aukcji: "FILTR DZIĘKI SWOJEJ BUDOWIE WYCHWYTUJE WIĘCEJ ZANIECZYSZCZEŃ NIŻ FILTRY STOŻKOWE, A ZARAZEM DOSTARCZA TYLE SAMO POWIETRZA DO MIESZANKI."
Offline
Bo ten 2 to gąbka
1 to stożek, ale wydaje mi się jakiś taki... mały.
Co myślicie o tym:
http://motoallegro.pl/tuning-filtr-stoz … 17315.html
EDIT:
Tylko nie wiem jaką średnicę ma mocowanie na filtr
Ostatnio edytowany przez Kartofelek (2011-04-23 10:21:26)
Offline